Het kampioenschap

HET KAMPIOENSCHAP

PRESENTATIE

Het ABB FIA Formule E-kampioenschap is de eerste competitie ter wereld met volledig elektrische raceauto's en races in het centrum van de grootste steden ter wereld. Het is in 2014 door Jean Todt opgezet om duurzame mobiliteit te promoten.

Tijdens het seizoen 2018-2019 is DS Automobiles de enige door de FIA als constructeur erkende Franse autofabrikant. Met dit vijfde seizoen verandert het Formule E-kampioenschap spectaculair. Konden vorig seizoen de coureurs beschikken over twee auto's om de race-afstand af te leggen, dit seizoen moet dezelfde afstand met één auto worden afgelegd.

FIA FORMULE E: RACEDAG EN REGELS

De dag van een ePrix verloopt meestal als volgt:

 

8.00 uur Vrije training 1 (45 min)
10.30 uur Vrije training 2 (30 min)
12.00 uur Kwalificatie 
12.45 uur Super Pole
16.04 uur Start van de ePrix
17.05 uur Podium

De rijders mogen tijdens de race maar één auto gebruiken. De wedstrijdleider bepaalt afhankelijk van de configuratie van het circuit hoelang de rijder hierbij minimaal in de pits moet blijven. Elke rijder moet dus, zodra deze tijd is verstreken, zo snel mogelijk bij de pits zien te vertrekken.
Volgens het reglement wordt een ePrix verreden over minimaal 60 km en mag deze niet langer dan 1 uur plus één ronde duren (maar de meeste races duren ongeveer 50 minuten).


De winnaar van de wedstrijd krijgt 25 punten voor het rijdersklassement, de nummer twee 18, de nummer drie 15 enz., en de laatste punt is voor de rijder die als tiende over de streep komt. Hetzelfde principe geldt voor het teamklassement, en er worden 3 bonuspunten toegekend voor de polepositie en 1 voor de snelste ronde van de race.