DS 19 exact 65 jaar

65 jaar geleden debuteerde de iconische DS19

Persbericht - 7 oktober 2020

Het is deze week precies 65 jaar geleden dat de DS 19 aan het grote publiek werd getoond. Het iconische model was de start van een succesverhaal. De letters ‘DS’ staan tot op de dag van vandaag symbool voor de haute couture in de autowereld. Traditiegetrouw kenmerkt elk nieuw model van het merk DS zich door innovaties. Dat ervaren kopers nog altijd in de huidige modellen van deze prestigieuze Franse autoconstructeur. Maar het begon met de DS 19, precies 65 jaar geleden.

Terug naar donderdag 6 oktober 1955

De DS 19 debuteerde op donderdag 6 oktober 1955. Het model was na zijn onthulling op de Parijse Salon de l'Automobile direct wereldnieuws. Aan het einde van de eerste beursdag waren al 12.000 exemplaren van de DS 19 verkocht. Slechts tien dagen later – na afloop van de Salon – waren al 80.000 bestellingen geplaatst.
Het Franse magazine AutoMoto publiceerde in januari 1991 zijn honderdste uitgave. In een artikel in dat nummer werd gevraagd aan op dat moment actieve auto-ontwerpers wat hun keuze is voor de titel ‘Voiture du Siècle’, vrij vertaald als ‘Auto van de Eeuw’. Patrick le Clément, designbaas bij een andere Franse autofabrikant, zei onomwonden het volgende: “De DS 19, een revolutionair ontwerp, de top van de Franse creativiteit...” Het is duidelijk: de DS 19 verraste niet alleen bezoekers en journalisten, maar ook concurrenten met zijn futuristische lijnen en avant-gardistische technologieën.
Het eerste exemplaar van de DS 19 werd volgens toenmalige berichten in de pers begin december 1955 aan ene Mr Graciet geleverd – die auto was qua kleurstelling identiek aan het model dat zich in oktober achter het ronde hek in het Grand Palais bevond. Een krantenfoto laat een DS 19 met kenteken 2-ER-75 zien, al is dat vanwege een grof raster niet helemaal duidelijk.

 

“De DS 19 verraste niet alleen bezoekers en journalisten maar ook concurrenten.”


Bijzondere technologie

De DS 19 trekt nog altijd overal de aandacht. Bewonderaars drommen samen om meer te weten te komen over het weergaloze comfort van de hydropneumatische vering en de uitzonderlijke kracht van het hydraulisch bekrachtigde remsysteem. Dat waren voor die tijd zeer unieke systemen.

 

Grondleggers

Grondleggers van DS zijn drie personen. Allereerst visionair Pierre Boulanger. Deze ingenieur, nauw verbonden met de familie Michelin, was CEO van Citroën toen in 1938 het project VGD (Voiture à Grande Diffusion) werd gestart. Zeventien jaar later, vijf jaar na zijn dood, kwam uit dit project de DS voort.
De talentrijke Italiaanse beeldhouwer en auto-ontwerper Flaminio Bertoni leidde het Bureau de Style van Citroën van 1932 tot 1964. Hij tekende de aerodynamische en futuristische lijnen van de meest iconische auto van de twintigste eeuw: de DS 19.
Tot slot André Lefèbvre, luchtvaartingenieur en testrijder. Hij toonde al zijn vakmanschap en talent bij de ontwikkeling van de DS 19. Door de voorwielaandrijving, aerodynamica, lichte constructie en gewichtsverdeling was de DS 19 een werkelijk revolutionaire auto.


“De DS is niet alleen een reisauto, maar ook een heuse sportauto.”


DS 19 Prestige

In 1959 debuteerde de DS 19 Prestige. Volledig in zwart uitgevoerd en voorzien van een separatiewand, grijze bekleding en met stof en leder beklede banken, een intercom, een optionele autoradio en -telefoon. De DS 19 Prestige bleek vanaf het begin dé auto voor de groten van deze aarde.

 

Rally van Monte Carlo

De DS 19 is niet alleen een reisauto, maar ook een heuse sportauto. De successen in de Rally van Monte Carlo spreken boekdelen. De ‘19’ werd eerste in de klasse van auto's met een cilinderinhoud van 1.300 tot 2.000 cm3 en zevende algemeen in de Rally van Monte Carlo van 1956. Een reeks overwinningen volgde. 1959 wint de DS 19 het algemeen klassement en Citroën de Coupe des Constructeurs (klassement voor merken). En in 1966 schrijft ook de DS 21 deze belangrijke rally op zijn naam.

 

Diverse varianten

Dat de DS succesvol was, bleek wel uit de serieproductie van twintig jaar en de vele varianten die verschenen. Het model werd behalve in de reguliere versie ook geleverd als break en cabriolet. Na 65 jaar is het model niet alleen in de harten van de liefhebbers gesloten, maar duikt de DS ook nog geregeld op in het hedendaagse verkeer: een bewijs dat betrouwbare techniek en uitstekende bouwkwaliteit hand in hand gaan met adembenemend design.

 

Het vervolg

De huidige modellen van DS Automobiles bouwen voort op het succes dat de DS 19 ooit had met geavanceerde technologie, bijzonder hoog comfort en futuristische lijnen. De compacte DS 3 CROSSBACK is een toonbeeld van stijl, comfort en technologie en bovendien leverbaar als 100% elektrische versie in de vorm van DS 3 CROSSBACK E-TENSE.
De grotere en ruimere DS 7 CROSSBACK valt op door zijn karakteristieke voorzijde met de DS Wings en de als juwelen bewerkte DS Active LED Vision-koplampen. DS 7 CROSSBACK is er ook als plug-in hybride met vierwielaandrijving. Deze DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4x4kan tot 55 kilometer volledig elektrisch rijden dankzij zijn 13,2 kWh accu.

 

In 2021 breidt DS het modellengamma uit met de nieuwe topklasse sedan DS 9. Die wordt leverbaar met keus uit twee E-TENSE plug-in hybride-aandrijflijnen. Hij komt als eerste in een uitvoering met 165 kW (225 pk) en daarna met een 265 kW (360 pk) sterke variant met vierwielaandrijving.