‘DE FUSIE MET FCA IS GOED NIEUWS VOOR DS’

Vlak voordat Yves Bonnefont zijn baan als CEO van DS verliet, gunde hij AutoWeek nog een laatste interview. Het werd een gesprek waarin hij zijn blijdschap over de naderende samensmelting met Fiat-Chrysler niet onder stoelen of banken stak.

 

Yves Bonnefont, DS Automobiles

Het heeft even geduurd, maar DS staat eindelijk op eigen benen. Een mijlpaal?

“Jazeker, maar ook gewoon volgens plan. Na de afsplitsing van Citroën in 2015 zijn we meteen onze eerste auto gaan ontwikkelen: de DS 7 Crossback. Die hebben we in 2018 geïntroduceerd en de DS 3 Crossback in 2019, dus we zitten op schema om elk jaar een nieuw model te presenteren. Terloops hebben we, op dit moment weliswaar nog bescheiden, ons gamma geëlektrificeerd onder de noemer E-Tense. Voor de DS 3 Crossback vertaalt zich dat in eenvolelektrische optie met 320 kilometer autonomie, voor de DS 7 Crossback in een plug-in variant met een elektrische autonomie van 58 kilometer. Volgens de huidige plannen houden we dat jaarlijkse introductieschema aan tot 2025, dan hebben we een volwaardig gamma van zes modellen.”

 

Het is een publiek geheim dat de volgende DS een grotere sedan wordt. Is dat wat uw merk op dit moment nodig heeft?

“De strategie achter ons toekomstige gamma is voorbal gebaseerd op globale groeiprognoses in het premiumsegment. We hebben daarvoor het autolandschapwereldwijd geanalyseerd, regio voor regio en segment voor segment. Het klopt dat veel markten nu nog in de rij staan voor cross-overs, maar er zijn net zoveel doelgroepen die iets anders willen. Daarom zal ons toekomstig portfolio maar voor de helft uit SUV’s bestaan, de rest zijn andere carrosserievormen. Tot nu toe hebben we alleen maar opgehoogde auto’s gelanceerd, dus daar moet verandering in komen. Zo gaat elke nieuwe DS zich richten op wat wij pockets of growth noemen: kleine groeisegmenten met veel potentieel.”

 

Blijft DS de benaming E-Tense gebruiken nu die steeds meer ladingen dekt?

“Onze klanten vinden het vooral belangrijk dat E-Tense alle belemmeringen wegneemt. Want of je nu met de volelektrische DS 3 Crossback of met de hybride DS 7 Crossback onderweg bent, je hebt altijd genoeg elektrische actieradius om de zero-emissiezones van grote steden als Madrid en Londen te doorkruisen. De naam E-Tense refereert dus eerder aan de vrijheid om in alle omstandigheden van je auto te kunnen genieten, dan aan de specifieke aandrijflijn die erbij hoort. Kortom: E-Tense komt in verschillende smaken, maar altijd met hetzelfde doel.”

 

Op dit moment teert DS nog sterk op klassieke verbrandingsmotoren. Hoe gaat dat evolueren?

“Vandaag bieden we inderdaad alle motortypes aan: benzine, diesel, plug-in hybrides en EV’s. Dat gaat tegen 2025 ook veranderen. Vanaf dan lanceren we geen modellen meer met dieselmotoren, maar alleen nog met geëlektrificeerde aandrijflijnen, al dan niet in combinatie met een benzinemotor. We zijn er namelijk van overtuigd dat hybrides de komende jaren weer een forse stap vooruit gaan zetten, maar ook dat een deeltijdse EV-aandrijving binnen vijf jaar een minimumvereiste wordt in de metropolen. Voorlopig biedt DS dus alle motoropties aan, daarna enkel nog geëlektrificeerde.”

 

U heeft op de salon van Brussel ook een nieuwe Formula E-auto onthuld. Hoe zit het met de kruisbestuivingen tussen het Techeetah-raceteam en de straatauto’s?

“Onze Formula E-activiteiten vallen onder DS Performance, een submerk van DS dat door Xavier Mestelon Pinon wordt bestierd. Onder zijn leiding heeft PSA twaalf wereldtitels gewonnen in tal van motorsportdisciplines en hij heeft er mede voor gezorgd dat DS Techeetah de Formula E-titel heeft binnengehaald in 2019. Hoe ons dat helpt in de serieproductie? Doordat energie-efficiëntie minstens net zo belangrijk is in de elektrische racerij. Je moet natuurlijk een snelle auto en dito coureurs hebben, maar vooral slim omspringen met de batterijreserves. Daar helpt de software van ons accumanagement aan mee, door enorm veel energie te recupereren tijdens het remmen. Vergelijk ons regeneratiesysteem gerust met een verbrandingsmotor van 350 pk die de batterijen oplaadt, krachtiger dan welke snellader dan ook. Als die softwarealgoritmes eenmaal ontwikkeld zijn, kunnen ze makkelijk overgeheveld worden naar de serieproductie.”

 

Gaan we de DS Performance-badge nog terugzien op serieproducten?

“Vandaag de dag fungeert onze plug-in hybride als de krachtpatser binnen ons gamma. Met een systeemvermogen van 300 pk is de DS 7 Crossback E-Tense 4x4 best pittig en levert dan ook sportieve prestaties. Je zou het eigenlijk een DS Performance kunnen noemen, maar dat zou de typebenaming veel te lang maken. We gebruiken het achtervoegsel wel nog voor onze sportieve uitdossing met zwarte accenten en alcantara afwerking. Maar het klopt wat je zegt: wat gisteren een DS Performance was, zal morgen allicht een E-Tense worden. Wat dat betreft zijn de tijden aan het veranderen.”

 

Over veranderende tijden gesproken: hoe kijkt u tegen de fusie met FCA aan?

“Ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik er echt naar uitkijk. Voor de groep in het algemeen en DS in het bijzonder is dit een ongelooflijke kans. Specifieke technologieën ontwikkelen voor een relatief klein merk is enorm prijzig. Als we dat straks samen met Alfa, Maserati en misschien zelfs Lancia kunnen doen, dan is er plotseling veel meer mogelijk. Op die manier bereiken we een kritische massa en creëren we schaalvoordeel dat veel deuren kan openen. Echt, ik kijk er enorm naar uit. Eind 2020 wordt de deal beklonken, daarna kunnen we aan het werk.”

 

Wie Fiat-Chrysler zegt, denkt aan Amerika. Hoe kijken ze aan de overkant van de plas naar het merk DS?

“Ook op deze vraag ga ik zonder omwegen antwoorden: de Amerikanen hebben totaal geen voeling met DS. Een enkeling kent er de oude Citroën DS misschien nog, maar zeker niet onze nieuwe producten. Toch meen ik dat DS het potentieel heeft om een globale speler te worden. De PSA-planning voorziet nog steeds dat Peugeot zijn herintrede in de Verenigde Staten maakt in 2025. Of en hoe de FCA-deal die plannen gaat beïnvloeden, weet vandaag nog niemand. Ondertussen gaan we de fundamenten van DS verstevigen in gebieden waar de PSA groep al sterk staat.”

 

Dat was vroeger het geval in China, maar nu schijnbaar niet meer.

“Dat klopt, we zijn niet tevreden met de ontwikkeling die ons merk momenteel in China doormaakt. Daarom hebben we besloten om ons businessmodel te wijzigen en de joint venture met Changan te verbreken. De verkoop van ons deel is ondertussen afgerond. Nu is het zaak om het merk DS in China een nieuw elan te geven en opnieuw te laten groeien. Hoe we dat precies gaan doen, dat zullen we communiceren op de Salon van Peking, later dit jaar. Maar zeker is dat er het een en ander moet veranderen om DS weer op de rails te zetten in de Volksrepubliek.”

 

Komen er tot slot nog gewaagde conceptcars, waar DS in zijn korte carrière al een patent op genomen heeft?

“Vast en zeker. Voor ons zijn conceptcars vehikels om de richting van ons merk te bepalen en onze creativiteit te stimuleren. Af en toe slaan die ontwerpstudies zo fel aan dat we een beperkte oplage overwegen, zoals bij het elektrische DS E-Tense Concept van 2016 het geval was. De slotsomwas evenwel ontnuchterend, want zo’n supercar uit carbon zou makkelijk 350.000 euro per stuk gekost hebben – om nog maar te zwijgen van de productiekosten. Geld dat we wijselijk in de ontwikkeling van het merk hebben gestoken om dit jaar echt uit de schaduw van Citroën te kunnen treden.”

 

Bron: AutoWeek 6 2020