PERSBERICHT DS 3 CROSSBACK E-TENSE: DE ELEKTRISCHE REVOLUTIE

DS 3 CROSSBACK E-TENSE: DE ELEKTRISCHE REVOLUTIE

25 oktober 2019

• DS 3 CROSSBACK E-TENSE plaveit weg voor nieuwe generatie elektrische auto’s.

• DS 3 CROSSBACK E-TENSE staat op hetzelfde platform als de andere versies en biedt zo evenveel raffinement en uitzonderlijk comfort; daaraan worden de kwaliteiten van de elektrische technologie van E-TENSE toegevoegd waarmee de titels in de Formule E werden behaald.

• Met zijn motor met 100 kW en accu van 50 kWh behaalt de DS 3 CROSSBACK E-TENSE een actieradius volgens WLTP van 320 kilometer (430 volgens NEDC) en kan met behulp van een oplaadpunt van 100 kW in 30 minuten tot 80% worden opgeladen.

Sinds de introductie van het merk in 2015 heeft DS zich door deelname aan de Formule E, vanaf het begin van die competitie, volledig gewijd aan de overgang naar elektrische aandrijving. Elektrische aandrijving vormt de kern van de strategie van DS Automobiles.

‘Elektrische auto’s bieden een aantal grote voordelen. Het maximale koppel is onmiddellijk beschikbaar; het rijgedrag is plezierig; terugwinnen van energie bij het afremmen; en er wordt een erkende oplossing geboden voor het geval brandstofmotoren uit de steden worden verbannen… Wij willen dat onze klanten hun bewegingsvrijheid behouden en van onze geavanceerde technologie profiteren, daarom ontwikkelen we een reeks elektrische auto’s, te beginnen met de DS 3 CROSSBACK E-TENSE.’

Yves Bonnefont, DS Automobiles CEO

Met onze plannen om te voorzien in de eisen van nieuwe wetgeving hebben we ons doel in 2019 bereikt met het op de markt komen van de DS 3 CROSSBACK E-TENSE (100% elektrisch) en de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4x4 (300 pk, plug-in hybride met 58 km actieradius emissievrij), en we hebben deze doelstelling onderstreept met de overwinning van DS TECHEETAH en Jean- Éric Vergne in het kampioenschap Formule E.

Vanaf 2020 moet elk samenwerkingsverband van fabrikanten ervoor zorgen dat 95% van de in Europa verkochte auto’s gemiddeld 95 gr/km CO2 (op basis van data van NEDC gerelateerd aan het aantal verkochte auto’s) uitstoten. Elke verkochte volledig elektrische auto of plug-in hybride en elke innovatieve technologie waarmee in de dagelijkse praktijk de uitstoot van CO2 wordt gereduceerd, zal extra worden gehonoreerd. Indien dat doel niet wordt bereikt, zal een boete van 95 euro per extra gram/km/auto worden opgelegd. Vergelijkbare wetgeving wordt in China, Latijns Amerika en in andere Aziatische landen van kracht.

DS Automobiles neemt het voortouw, zowel binnen de PSA Groep als wereldwijd. De DS 3 CROSSBACK E-TENSE is de eerste volledig elektrische premium auto die in 2019 in het B-SUV segment op de markt komt. Zijn ontwerp zorgt voor een revolutie van de elektrische auto. Anders dan de auto’s die momenteel worden verkocht, staat de DS 3 CROSSBACK E-TENSE op een platform dat zowel geschikt is voor verbrandingsmotoren als voor elektromotoren met accu’s. Deze configuratie betekent een nieuwe fase in de auto-industrie door verder te gaan dan auto’s die zijn gebouwd op gebrekkig aangepaste platforms waar de accu’s ruimte in kofferbak of interieur innemen, en zich te onderscheiden van elektrische auto’s met basale uitrusting en Spartaanse voorzieningen.

De DS 3 CROSSBACK E-TENSE profiteert van de expertise van de fabrikant waardoor geavanceerde technologie en verfijning met elkaar samengaan. De innovatieve technologie wordt gecombineerd met een doodstil interieur met goedgevulde zittingen, hoogwaardige materialen en een ongeëvenaard comfort. Het oog voor detail komt tot uiting bij het schitterende Art Leather Nappa met horlogebanddesign op de zittingen van DS Inspiration OPERA, en de uitzonderlijke afwerking Point Perle en het roterend motief Clous de Paris. De DS Inspiration RIVOLI is uitgerust met Pebble Grey nerfleder, daar waar Alcantaraâ kenmerkend is voor de DS Inspiration PERFORMANCE LINE, waarmee aanpassingen aan de persoonlijke smaak mogelijk zijn voor degenen die oog hebben voor elk detail.

In een elektrische auto valt geluidsisolatie nog meer op. Zonder de resonanties en het geluid van een verbrandingsmotor vallen geluiden van buiten meer op. Bij de DS 3 CROSSBACK E-TENSE zijn daartoe diverse voorzieningen toegepast, zoals dikkere deurpanelen, dikker glas en een geluidwerende voorruit. Daarmee bereikt de DS 3 CROSSBACK E-TENSE geluidsisolatie die in zijn segment ongekend is. Inzittenden profiteren optimaal van het effect van DS LOUNGE.

De diamantvormige bedieningstoetsen en ventilatieroosters zitten onder een scherm van 12 inch, het grootste in zijn segment. Daarop kunnen de belangrijkste functies en alle rijassistentie worden bediend. Ongeacht de versie beschikt elke DS 3 CROSSBACK E-TENSE standaard over een warmtepomp, een bandenspanningssysteem, ABS met elektronische verdeling van de remkracht, ESP, Lane Keeping Assist, Hill Start Assist, Rear Park Assist, automatische airconditioning, een met met leder bekleed stuurwiel, acht airbags en verzonken deurgrepen.

In de rijkst uitgeruste PERFORMANCE LINE + zijn allernieuwste innovaties opgenomen als DS CONNECT NAV, aansluitmogelijkheden DS CONNECT BOX, intelligente verlichting DS MATRIX LED VISION en bovendien PROXIMITY KEYLESS ENTRY & START waarmee de verzonken deurgrepen uitklappen zodra iemand met de sleutel binnen anderhalve meter van de auto komt. In de uitrusting Grand Chic komt daarbij ook nog Headup display en afwerking met leder. Elke DS 3 CROSSBACK E-TENSE onderscheidt zich door satijn verchroomde DS Wings, een antracietgrijze grille en geïntegreerde E-TENSE badges. Ook de achterbumper is uniek. Vanaf nu zijn 18-inch aluminium velgen KYOTO en de nieuwe lakkleur Pearl Crystal leverbaar.

Dankzij de lengte van 4,12 meter beschikt de DS 3 CROSSBACK E-TENSE over vijf riante zitplaatsen en blijft de bagageruimte van 350 liter behouden, een van de ruimste in zijn segment.

Er zijn drie rijstanden mogelijk: ‘ECO’ om de actieradius zo groot mogelijk te maken, ‘NORMAL’ en ‘SPORT’ om direct over meer koppel te kunnen beschikken. Deze worden aangevuld met twee uit de Formule E afkomstige, door de bestuurder instelbare systemen om energie terug te winnen: ‘NORMAL’ om de werking van een verbrandingsmotor te simuleren en ‘BRAKE’ waarmee een maximale remwerking van bijna 1,3 m/s2 wordt behaald.

De actieradius van 320 kilometer volgens WLTP (430 volgens NEDC-cyclus) werd gemaximaliseerd op basis van expertise uit de Formule E over het terugwinnen van energie en toepassing van een warmtepomp – een efficiënte methode om de accu zelfs in koude omstandigheden op optimale temperatuur te houden.

Met deze volledig elektrische aandrijving richt de DS 3 CROSSBACK E-TENSE zich op kopers in het B-segment voor SUV’s. In West-Europa bedraagt het dagelijks gereden kilometrage gemiddeld 40 kilometer. Indien dat het geval is, hoeven de meeste eigenaren maar één keer per week bij te laden (volledig thuis opgeladen in 5 uur door middel van een oplaadpunt van 11 kW).  Voor langere ritten kan met de accu met de meegeleverde oplader in 30 minuten bij een snellaadpaal van 100 kW tot 80% worden opgeladen, voldoende voor ruim 250 kilometer volgens WLTP (bijna 350 volgens NEDC). Standaard worden bij de DS 3 CROSSBACK E-TENSE twee kabels geleverd, een Mode 2 en een Mode 3 die op elk laadpunt kunnen worden aangesloten.

In Europa breidt het aantal laadpunten zich snel uit. Media 2019 waren er al meer dan 170.000 laadpunten waarvan de snelste zich bevinden in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen en Nederland.

In de meeste Europese landen bestaan belastingvoordelen en subsidies om aanschaf van elektrische auto’s te bevorderen. Bijvoorbeeld bij aankoop in Roemenië (tot wel € 11.500), Slovenië (€ 7.500), Frankrijk (€ 6.000) en in Italië (€ 6.000). Vierentwintig van de achtentwintig landen van de EU geven subsidie. In de vier overige (Kroatië, Estland, Litouwen en Polen) worden niet veel elektrische auto’s verkocht.

Een reeks diensten speciaal voor E-TENSE

DS Automobiles heeft een reeks diensten voor bestuurders van de elektrische E-TENSE modellen ontwikkeld.

Met de afstandsbediening van E-TENSE in de app MyDS kan alle belangrijke informatie van de DS 3 CROSSBACK E-TENSE worden afgelezen: laadniveau van de accu, actieradius en hoeveel laadtijd er nog nodig is. De temperatuur kan eenvoudig worden ingesteld, zodat de bestuurder instapt in een verwarmd of gekoeld interieur. Ook kan worden geprogrammeerd wanneer de auto thuis moet worden opgeladen om te profiteren van een lager tarief voor de elektriciteit. Deze zaken kunnen ook via het scherm in de DS 3 CROSSBACK E-TENSE worden bediend.

Met de dienst Charge My Car by Free2Move worden de laadstations van de 130.000 beschikbare in de buurt gevonden, en de bestuurder krijgt een routebeschrijving naar de gekozen locatie waar hij de auto tegen betaling kan laten bijladen. Ook kan via een app of het scherm een lange reis worden gepland. Met de dienst Trip Planner kan een optimale route worden gekozen en naar de DS 3 CROSSBACK E-TENSE worden doorgestuurd en van daaruit afhankelijk van de wegomstandigheden op elk moment worden aangepast. Trip Planner vereenvoudigt de reis door tussenstops bij laadpunten in te plannen.

Met de app Free2Move profiteert de bestuurder ook van talloze voordelen zoals toegang tot automatische tolpoorten, reserveren voor een parkeerplaats, valetparking bij stations of vliegvelden of betalen bij parkeermeters.

De reeks diensten van E-TENSE is een aanvulling op het programma ‘Only you, the DS Experience’ dat aan alle DS-bezitters DS Assistance en DS Valet aanbiedt.

Samengevat

De DS 3 CROSSBACK E-TENSE is de eerste volledig elektrische premium auto in het B-SUV segment. Hij is ontwikkeld op een platform dat geschikt is voor andere aandrijflijnen, waardoor hij vergelijkbare luxe en geavanceerde technologie als de DS 3 CROSSBACK biedt en daaraan geheel compromisloos de voordelen van de elektrische aandrijving E-TENSE toevoegt.

Dankzij een motor met 100 kW/260 Nm en een accu van 50 kW kan de DS 3 CROSSBACK E-TENSE thuis in 5 uur volledig worden opgeladen. Aan een snellader van 100 kW laadt hij in 30 minuten tot 80% op. Actieradius is afhankelijk van rijstijl en wegomstandigheden 320 kilometer volgens WLTP of 430 kilometer volgens NEDC.

In de uitvoering DS Inspiration OPERA beschikt de DS 3 CROSSBACK E-TENSE over Art Leather Nappa op goedgevulde zittingen. Geluidwerende voorzieningen zorgen voor buitengewone rust en ongekend comfort. De geavanceerde technologie biedt onder meer DS DRIVE ASSIST (autonoom rijden niveau 2), de nieuwste generatie verlichting DS MATRIX LED VISION en verzonken deurgrepen die dankzij PROXIMITY KEYLESS ENTRY & START automatisch uitklappen zodra de bestuurder met de sleutel bij de auto arriveert.

DOWNLOAD FOTO’S* en VIDEO’S* van:

www.dscommunication-echange.com

ID (CAPS): DS3CB_ETENSE

PASSWORD (CAPS): ETENSE19

*enkel voor persgebruik

PERSCONTACT

Mark Heiligers – PR Manager DS Automobiles Nederland – 06 53 25 80 95 – mark.heiligers@dsautomobiles.com