DS 7 CROSSBACK: Nu leverbaar met 225 pk-benzinemotor

DS 7 CROSSBACK PureTech 225 Automatic: rijplezier dankzij rust

Drie maanden na introductie van DS 7 Crossback wordt het model leverbaar met een benzinemotor met 225 pk, een koppel van 300 Nm en een verbruik van 5,9 liter in gecombineerde cyclus. De internationaal veelgeprezen PureTech motor biedt ook in de 225 pk-uitvoering betere prestaties, zuinigheid en rendement. Vooral het verhoogde rijplezier, de standaard en optionele veiligheidsvoorzieningen (DS Night Vision, DS Connected Pilot, DS Driver Attention Monitoring) zijn indrukwekkend.

Franse expertise inbrengen in de automobielindustrie: dat is de ambitie van DS Automobiles. DS 7 Crossback straalt verfijning uit door middel van hoogwaardige materialen als leder en de aandacht die aan alle details is besteed. Deze expertise komt hier vooral tot zijn recht dankzij de PureTech 225 benzinemotor: ontworpen in de regio Parijs, voltooid in Belchamp en geproduceerd in Douvrin. Deze motor is uitgerust met de meest geavanceerde technologieën (variabele verstelling inlaatkleppen, variabele timing in- en uitlaatkleppen, turbo met twinscroll, directe inspuiting met 200 bar, Start & Stop systeem, partikelfilter, et cetera) die garant staan voor het gunstigste benzineverbruik in zijn klasse.

Verbeterde prestaties & optimaal rendement

De PureTech 225 benzinemotor levert 225 pk en zorgt voor 6% minder brandstofverbruik dan de voorgaande motorenvariant. Om dit resultaat te bereiken hebben de engineers van DS zich gericht op het verbeteren van het rendement. Daarom:

• Zijn de verbrandingscycli aangepast: deze viercilinder motor is standaard voorzien van het Valvetronic-systeem (continu variabele inlaatklepstelling en variabele timing van nokkenassen voor in- en uitlaatkleppen) en de directe benzine-injectie is geoptimaliseerd dankzij multipoint injectie;
• Is de wrijving gereduceerd door gebruik te maken van een nieuwe generatie zuigers en veren en de zuigerstangen zijn voorzien van een laag koolstof die zo hard als diamant is (Diamond like Carbon, DLC);
• Is de turbocompressor gewijzigd om betere prestaties te leveren en dankzij een elektronische bediening van de waste gate is de turbo over een groter toerenbereik beschikbaar.

De nieuwe achttraps automaat – in DS 7 Crossback standaard geleverd op de PureTech 225 – zorgt voor gereduceerd brandstofverbruik door met het oog op optimaal rendement een andere versnelling te kiezen. In de ECO-stand wordt een ‘Freewheeling’-modus toegevoegd (laat de motor stationair lopen en ontkoppelt bij gas loslaten tussen 20 en 130 km/u).


Gereduceerde uitstoot

Deze PureTech benzinemotor zorgt ongeacht gebruik door de bestuurder voor een aanzienlijke reductie van schadelijke uitstoot dankzij:
• Introductie van een partikelfilter voor benzinemotoren om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te reduceren (filtereffectiviteit van meer dan 75%).
• In alle opzichten nog effectievere reductie van uitstoot: toepassing van nieuwe technologie voor de katalysator. Door toepassing van materialen met een hogere hittebestendigheid kan de temperatuur van de uitlaatgassen worden verhoogd.
• En een geoptimaliseerde verbranding: dankzij een nieuwe generatie zuurstofsensoren kan de verhouding van lucht en brandstof exacter worden bepaald.


Gevarieerd en compleet motorenaanbod

In de toekomst zal het motorenaanbod van DS 7 Crossback bestaan uit vijf krachtige en zuinige verbrandingsmotoren en een 4x4 hybride benzinemotor die 300 pk levert. Momenteel zijn voor de SUV van DS al vier motoren leverbaar die voldoen aan de milieunorm Euro 6 d TEMP (Euro 6.2):
• De PureTech 180 en PureTech 225 viercilindermotoren, gekoppeld aan de 8-traps automaat, die 250 en 300 Nm koppel leveren vanaf respectievelijk 1.650 en 1.900 tpm en een benzineverbruik vanaf 5,8 liter per 100 km.
• Daarnaast zijn er twee dieselmotoren – de BlueHDi 130 met handgeschakelde versnellingsbak en de BlueHDi 180 met automaat – die respectievelijk 300 Nm koppel vanaf 1.750 tpm en 400n Nm koppel vanaf 2.000 tpm leveren en een brandstofverbruik hebben van minder dan 5 liter per 100 km (respectievelijk 4 en 4,9 liter per 100 km).