DS E-TENSE FE 19 VAN DS AUTOMOBILES, EEN UNIEK TOONBEELD VAN FRANS VAKMANSCHAP IN DE FORMULE E

DS Automobiles, dat sinds het seizoen 2015/2016 deelneemt aan het FIA Formule E-kampioenschap, is het enige FIA-geautoriseerde Franse automerk dat deelneemt aan het vijfde seizoen (2018/2019) waarin een compleet nieuwe generatie volledig elektrische formulewagens het tegen elkaar zal opnemen. 

DS formulewagen

"DS Automobiles presenteert vol trots zijn nieuwe volledig elektrische Formule E-racewagen, de DS E-TENSE FE 19. De efficiënte technologie die door DS Performance, de autosportdivisie van DS Automobiles, is ontwikkeld, heeft in een periode van minder dan 3 jaar en in Formule E-races op vier continenten al 4 zeges en 10 podiumplaatsen opgeleverd.


Van de in de Formule E opgedane kennis wordt ook geprofiteerd bij de ontwikkeling van geëlektrificeerde aandrijflijnen voor het modellengamma van DS Automobiles. In de toekomst zal van elk DS-model een uitvoering met plug-in hybridetechnologie of volledig elektrische aandrijving leverbaar zijn. Bezoekers van DS World in Parijs (rue François 1er, nummer 33) mogen alvast kennismaken met de DS E-TENSE FE 19, die daar vanaf 7 maart 2018 staat tentoongesteld in een exclusieve matzwart met gouden livery.

Het avant-gardistische merk DS Automobiles neemt deel aan het FIA Formule E-kampioenschap sinds het tweede seizoen, toen wijzigingen in het technische reglement constructeurs de vrijheid gaven om hun knowhow te laten zien.Eind 2018 begint met het vijfde seizoen een nieuw tijdperk voor de Formule E, met het debuut van de tweede generatie formulewagens. De nieuwe raceauto's kenmerken zich niet alleen door een grondig herzien chassis en een nieuwe aerodynamische body die zonder achtervleugel extra downforce en een lagere luchtweerstand mogelijk maakt, maar ook door een nieuw batterijpakket, nieuwe banden en halo-cockpit om het hoofd van de coureur beter te beschermen.


Ondertussen heeft DS Performance op basis van de ervaringen van de afgelopen drie jaar in de Formule E de aandrijflijn volledig herzien. De nieuwe motor, de DS E-MOTOR 19, is voorzien van een verbeterd energieterugwinningssysteem en het merk heeft uit zijn knowhow geput voor de ontwikkeling van een nieuwe transmissie, een nieuwe lay-out van de achterwielophanging, een nieuw koelsysteem, een nieuw volledig elektronisch gestuurd remsysteem en nieuwe elektronica om het energiemanagement te optimaliseren.


Sinds de oprichting van DS Automobiles in 2014 geeft de autosportdivisie DS Performance in de Formule E vorm aan de toekomst van automobiliteit, met perfectie als drijvende kracht. De technologie die door de mannen en vrouwen op het hoofdkwartier in Versailles is ontwikkeld, is voldoende efficiënt en competitief gebleken om garant te staan voor de eerste zeges van DS in dit volledig elektrische kampioenschap. De afgelopen maanden heeft het merk geprofiteerd van de bij het racen in dit hightech laboratorium opgedane knowhow voor het finetunen van de aandrijflijn van de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4x4 en toekomstige modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn.
""De Formule E slaat het komende seizoen een revolutionaire weg in"", aldus Xavier Mestelan Pinon, directeur van DS Performance. ""De vooruitgang die de afgelopen tijd door alle bij de Formule E betrokken constructeurs is geboekt, heeft ons ertoe aangespoord nog inventiever te worden en onszelf te overtreffen. De nieuwe generatie racewagens hebben een vermogen van 250 kW en zijn voorzien van een batterij van 54 kWh. Met de DS E-TENSE FE 19 profiteren de rijders van zowel een twee keer zo grote actieradius als betere prestaties. Hieruit blijkt welke enorme ontwikkelingen EV-technologie dankzij de Formule E heeft doorgemaakt. Dit geeft ons de mogelijkheid onze klanten met onze auto's nog meer innovaties en nog hogere prestaties te bieden, wat dan ook de werkelijke drijvende kracht is achter onze deelname aan dit avant-gardistische kampioenschap.""
De DS E-TENSE FE 19 kenmerkt zich door een aantal nieuwe, door DS Performance ontwikkelde technologische oplossingen. De ontwikkeling van de auto begon in september 2016 en in het voorjaar van 2017 konden de eerste componenten worden getest op de testbanken van DS Performance. Het minimumgewicht van 900 kg inclusief coureur vormde een grote uitdaging bij het gewicht van 380 kg van het batterijpakket. DS Performance werkt ook aan een innovatief energieterugwinningssysteem dat is gebaseerd op een elektronisch geregeld remsysteem.
Voor zijn eerste openbare tentoonstelling is de DS E-TENSE FE 19 uitgevoerd in een matzwarte livery die de nieuwe visuele signatuur van DS Performance uitdraagt. De goudkleurige details staan symbool voor het door DS Automobiles gekoesterde unieke Franse vakmanschap op het gebied van luxegoederen.


Vanzelfsprekend trekt DS Automobiles profijt uit de ervaringen in de racewereld voor de ontwikkeling van zijn gamma auto's met EV-technologie. Elk model zal in de toekomst leverbaar zijn met plug-in hybridetechnologie of volledig elektrische aandrijving. Het eerste concrete voorbeeld daarvan is de DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4x4 die met zijn twee motoren een vermogen van in totaal 300 pk levert en in de stand voor volledig elektrisch rijden een actieradius van 60 km heeft.


""We zijn heel trots op de manier waarop DS Performance de kleuren van DS verdedigt in de Formule E"", beaamt Yves Bonnefont, algemeen directeur van DS Automobiles. ""Ons merk is jong en ambitieus, en auto's met een geëlektrificeerde aandrijflijn staan al vanaf het begin centraal in onze strategie. In 2025 zal 35% van alle verkochte auto's van het merk DS zijn voorzien van een geëlektrificeerde aandrijflijn. 2018 is ook een heel belangrijk jaar voor ons, vanwege de introductie van de DS 7 CROSSBACK en het debuut van de DS E-TENSE FE 19. En daar blijft het niet bij, want de komende maanden zorgen we voor nog meer grote verrassingen die voortkomen uit de avant-gardistische innovaties van de creatieve mensen van DS Automobiles.""
"