DE AUTO

DS E-TENSE FE 19

DS E-TENSE FE 19: de toekomst wordt nu geschreven

Het Formula E-kampioenschap zet een nieuwe stap voorwaarts ter gelegenheid van seizoen 2018-2019. In plaats van twee eenzitters per E-Prix mogen de piloten voortaan nog maar een wagen per wedstrijd gebruiken voor dezelfde afstand. De futuristische Formula E-bolide van de nieuwste generatie werd in maart van dit jaar onthuld op het autosalon van Genève. En hoewel het design van de nieuwe racewagens tot de verbeelding spreekt, zet de technologie zo mogelijk een nog grotere stap voorwaarts.

DS E-TENSE FE 19

Dankzij zijn zuiver elektrische motor met een vermogen van 338 pk zet DS E-TENSE FE 19 verschroeiende acceleraties neer: hij heeft genoeg aan 2,8 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u – tegenover 3,7 seconden voor de DSV-03 – en haalt een topsnelheid van 230 km/u.

DS E-Tense FE 19, de Formula E-bolide van de tweede generati

DS E-Tense FE 19, de Formula E-bolide van de tweede generatie

Het aerodynamische postuur van DS E-Tense FE 19 genereert meer neerwaartse druk en minder luchtweerstand en door het ontbreken van een achtervleugel is de nieuwe wagen met geen enkele andere eenzitter te vergelijken. Hij beschikt bovendien over de bijkomende HALO-bescherming voor de cockpit, die voortaan is voorzien op alle eenzitters voor FIA-kampioenschappen. Als hart van deze nieuwe eenzitter heeft DS Performance een volledig hertekende aandrijflijn voorzien. De nieuwe DS E-MOTOR 19, die op technisch vlak volledig werd herzien, werkt samen met een geoptimaliseerd energierecuperatiesysteem.

Conform de aanpassingen aan het reglement heeft het team al zijn ervaring aangewend om een nieuwe achterwielaandrijving te ontwikkelen en het koelsysteem te herzien terwijl de elektronica het mogelijk maakt om het energiebeheer voortdurend te optimaliseren.

DS E-Tense FE 19 op de racebaan
DS E-Tense FE 19: zijkant
DS E-Tense FE 19: achteraanzicht