Formule E

DS AUTOMOBILES & PENSKE AUTOSPORT

Na het vestigen van verschillende records met de DS E-TENSE FE van de tweede generatie, slaat DS Automobiles de komende vier seizoen de handen in elkaar met PENSKE AUTOSPORT voor het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap.

Het DS PENSKE Formula E Team beschikt over twee titelwinnende coureurs: Maximilian Günther en Jean-Éric Vergne. Vergne is vooralsnog de enige tweevoudige kampioen in deze raceklasse en recordhouder als het gaat om het aantal behaalde punten en polepositions in de geschiedenis van de Formula E.

DS Automobiles loopt voorop in de energietransitie en was één van de eerste fabrikanten die zich met DS Performance commiteerde aan de Formula E met als doel haar milieu-impact te verlagen. Het merk ontving hiervoor een 3-Star Environmental Accreditation.
DS PERFORMANCE
DS Automobiles heeft zijn wedstrijdafdeling, DS Performance, opgericht met de duidelijke ambitie om de nodige ervaring op te doen om zijn elektrificatie te versnellen en zijn bekendheid te vergroten.

In lijn met deze aanpak zal onze gloednieuwe DS E-TENSE FE23 eenzitter, ontwikkeld door DS Performance, de ervaring van het circuit naar de nieuwe generatie elektrische auto's brengen. In samenwerking met PENSKE AUTOSPORT wil DS Automobiles zijn twee in 2019 en 2020 gewonnen dubbeltitels (rijders en teams) heroveren.

DS E-TENSE FE23 GEN3

De derde generatie 100% elektrische auto, met zijn onmiddellijk herkenbare zwarte en gouden kleurstelling, is de perfecte belichaming van het gedachtegoed van DS Automobiles en getuigt van de laatste technologische sprong voorwaarts.
De FE23 heeft een aantal belangrijke wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger. De Gen3-auto's zijn de snelste ooit in het Formule E-wereldkampioenschap, met een topsnelheid van 280 km/u, terwijl ze ook 60 kg lichter zijn dan de Gen2-auto. Het belangrijkste is echter de efficiëntie: meer dan 40% van de energie die tijdens een race wordt verbruikt, komt van regeneratie tijdens het remmen.

De derde generatie

Cruciaal is dat de DS E-TENSE FE23 ook krachtiger is, namelijk 350 kW tegenover 250 kW in de Gen2-auto en voorzien is van vierwielaandrijving. Een nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW extra toe aan de achterwielen, waardoor het regeneratievermogen verdubbelt tot een totaal van 600 kW. Tot slot is de Gen3 dankzij de nieuwe vooraandrijving de eerste Formule E-auto zonder hydraulische achterremmen.
Prestaties en efficiëntie

Aandrijflijn ontwikkeld door DS Performance

  • Maximumvermogen: 350 kW (476 CH)
  • Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor stratencircuits)
  • Remmen: Nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW toe aan de 350 kW die achteraan wordt gegenereerd. Elektrisch remsysteem (brake-by-wire) op alle vier de wielen.
  • Energieterugwinning tijdens het remmen: 600 kW
  • 40% van de verbruikte energie tijdens een race is afkomstig van regeneratie tijdens het remmen
 
Duurzaamheid
Volgens de leverancier behoren de Gen3-batterijen tot de meest geavanceerde en duurzame die ooit zijn gemaakt. Ze worden gemaakt met mineralen uit milieuvriendelijke bronnen, waarna de batterijcellen aan het eind van hun levensduur worden hergebruikt en gerecycled.

Voor de carrosserie van de auto wordt voor het eerst gebruik gemaakt van vlas en gerecyclede carbonvezels. De carbonvezels worden gerecycled van de Gen2-auto's om de totale hoeveelheid nieuwe carbonvezels te verminderen.

De CO2-voetafdruk van de Gen3 is vanaf de ontwerpfase gemeten om de genomen energiebesparende maatregelen en de totale impact op het milieu te kunnen vastleggen. Alle onvermijdelijke emissies worden gecompenseerd als onderdeel van Formula E's net zero carbon commitment. 
Voorop in de technologie
De DS E-TENSE FE23 is ontwikkeld door DS Performance, de racedivisie van DS Automobiles. Deze eenzitter is dit seizoen het wapen van het DS PENSKE-team, met achter het stuur titelverdediger Maximilian Günther en Jean-Éric Verge, de enige coureur die vooralsnog tweemaal het wereldkampioenschap wist te veroveren.

Door de nieuwe samenwerking met PENSKE AUTOSPORT blijft DS Automobiles zich onvermoeibaar inzetten om meer overwinningen en titels te behalen, alsook nieuwe records te vestigen in deze volledig elektrische raceklasse. Met de kennis die wordt opgedaan op het circuit, versnelt DS Automobiles bovendien het onderzoeks- en ontwikkelingswerk voor al haar modellen. 

De autosport als bron van innovatie

Gedreven door durf werken wij aan de ontwikkeling van de auto van morgen.

DS Automobiles streeft ernaar de in de autosport ontwikkelde technologieën toe te passen in zijn hoogstaande productiemodellen.

De in de Formule E opgedane kennis en ervaring succesvol toepassen in productieauto's is natuurlijk een schoolvoorbeeld van avant-garde.

DE COUREURS

DS PENSKE

DS Automobiles schrijft een nieuw hoofdstuk in de Formula E dankzij de unieke samenwerking met een wereldberoemde naam in de autosport: PENSKE AUTOSPORT.

In het elfde seizoen beschikt het DS PENSKE Formula E Team over het meest prestigieuze rijdersduo in het kampioenschap: de Duitse coureur Maximilian Günther en Fransman Jean-Éric Vergne, de enige tweevoudig wereldkampioen in deze klasse.

Met PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther en Jean-Éric Vergne gaat DS Automobiles strijden om nieuwe titels, terwijl het merk werkt aan nieuwe technologie voor al haar wegmodellen, die nu én in de toekomst uitsluitend elektrisch zullen zijn.

DE COUREURS

DS PENSKE

DS Automobiles begint aan een nieuw hoofdstuk van zijn Formule E-verhaal door samen te werken met een van de grootste namen in de autosport: PENSKE AUTOSPORT. Om dit nieuwe partnerschap af te trappen, gaat het DS PENSKE Formula E Team seizoen 9 in met twee van de meest spraakmakende namen in het kampioenschap. Wereldkampioen Stoffel Vandoorne treedt toe tot het team en zal racen naast de enige dubbele wereldkampioen in de FE-geschiedenis, Jean-Eric Vergne.
"JEV" blijft voor het vijfde opeenvolgende seizoen bij het Franse team en heeft sinds zijn komst bij het team al heel wat overwinningen en podiumplaatsen behaald.

Met PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne wil DS Automobiles meer wereldtitels veroveren en tegelijkertijd de overdracht van technologie naar zijn nieuwste creaties voor op de weg, die vanaf 2024 uitsluitend op elektrische energie zullen rijden, voortzetten.
Jean-Éric Vergne beantwoordt uw vragen
WAT IS DUURZAAM RIJDEN?
DE HOEVEELHEID ENERGIE DIE TIJDENS EEN RACE WORDT TERUGGEWONNEN
EEN GROTERE ACTIERADIUS DANKZIJ DUURZAAM RIJDEN
REMENERGIE TERUGWINNEN
GEOPTIMALISEERD BRANDSTOFVERBRUIK OP HET CIRCUIT EN OP DE WEG
HET AANTAL AFGELEGDE KILOMETERS ACHTER HET STUUR VAN DE DS AUTOMOBILES FORMULA E-WAGEN
WELKE INVLOED HEEFT ZIJN RACE-ERVARING OP DE WEG?
WELKE IMPACT HEEFT DE E-TENSE RACETECHNOLOGIE OP ONZE WEGAUTO’S?

HET ABB FIA FORMULA E WERELD- KAMPIOENSCHAP

Een terugblik op het negende seizoen

Na vier podiumplaatsen en een schat aan ervaring die tijdens de zware races opgedaan werd, prijkt DS Automobiles op de derde plaats van zeven fabrikanten in het aandrijflijnklassement. Met een dubbele titel op zijn palmares (2019 en 2020) blijft het premiummerk van de Stellantis Group presteren op het hoogste niveau.

Het seizoen 2024 stond voor het team van DS Automobiles in het teken van het 50e podium en de records van coureur Jean-Éric Vergne met 17 polepositions en meer dan 1.000 punten in het puntenklassement.

REGLEMENT

In het reglement worden races voortaan beperkt door een vastgesteld aantal ronden, wat direct invloed heeft op de teamstrategie. Om consistent te blijven met de verschuiving naar een vastgesteld aantal rondes, worden race-onderbrekingen door de Safety Car en Full Course Yellow voortaan gecompenseerd met extra rondes, ter vervanging van de extra racetijd.
Nieuw kwalificatiesysteem
De 22 rijders worden opgedeeld in twee groepen van elf. De vier rijders met de beste tijden van elke groep nemen het vervolgens tegen elkaar op in een knock-outfase. 
Sneller dan ooit
Het door de Gen 3 geleverde vermogen is 350kW in de kwalificatie en 300kW in de race. 
Competitiever dan ooit
Raceonderbrekingen door Safety Car en Full Course Yellow worden nu gecompenseerd met extra ronden. 

Erelijst

DS Automobiles: de meest succesvolle fabrikant in de Formule E

SEIZOEN
TEAMS
WEDSTRIJDEN
ZEGES
PODIUMPLAATSEN
POLEPOSITIES
2023-2024
DS PENSKE
3
0
1
1
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
108
16
48
23
SEIZOEN
TEAMS
WEDSTRIJDEN
ZEGES
PODIUMPLAATSEN
POLEPOSITIES
2022-2023
DS PENSKE
12
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS Virgin Racing
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAAL
101
16
47
22

Elektrisch rijden met DS

Meld u aan en blijf op de hoogte

1. VUL JE GEGEVENS IN
2. Toestemming

Gelieve alle velden te controleren.


U zult vanaf nu op de hoogte gehouden worden van nieuws met betrekking tot de DS van uw interesse.

ALS U MEER WILT WETEN

Elektrische prestaties

Ontdek de elektrificatie volgens DS Automobiles

Comforttechnologieën

Om van elke rit een comfortabele reis te maken