DS, een geschiedenis van 70 jaar

Gedurfd design en vooruitstrevende technologie

Parijs, 23 januari 2025
"Of het nu om een kunstwerk, filmster of een presidentieel voertuig gaat, bij DS wordt hier inspiratie uit gehaald om auto’s te ontwikkelen die de Franse reiskunst symboliseren. Dit is het erfgoed van het merk en een groot onderdeel van het tijdloze DNA.  DS Automobiles is een ware revolutie binnen de auto-industrie. Gedreven door zijn gedurfde designs en vooruitstrevende technologie vestigde het merk zich al snel als een wereldwijd symbool van Franse elegantie en expertise. Het is een legend, dankzij zijn charisma dat veel verder gaat dan alleen auto’s."

Dit iconische model symboliseert veel meer dan een auto

De vaders van DS

 

 

Het project VGD (Véhicule à Grande Diffusion, ofwel massaproductie voertuig) werd in 1938 gelanceerd door Pierre Boulanger, hoofd van Citroën, en werd in 1950 voortgezet door Pierre Bercot, zijn opvolger. Pas 17 jaar later werd het project gerealiseerd met de lancering van de DS 19 in oktober 1955.

 

Drie mannen in het bijzonder zijn betrokken bij het ontwerp en de ontwikkeling van deze eerste auto.
 

  • De eerste is André Lefèbvre, een luchtvaartingenieur en een fervent voorstander van voorwielaandrijving, aerodynamica, lichtgewicht design en het centreren van massa.

 

  • De tweede is Paul Magès, een autodidacte engineer die het hydraulische systeem creëerde. Hij is de uitvinder van de beroemde hydropneumatische ophanging, maar ook van de hydraulische stuur-, koppelings- en remsystemen van DS.

 

  • Tot slot Flaminio Bertoni, een getalenteerde stylist, beeldhouwer en schilder. Samen met zijn team van ontwerpers voorziet hij de DS van de revolutionaire en elegante lijnen.

HET DEBUT VAN DS TIJDENS DE AUTOSALON VAN PARIJS IN 1955

 

 

De DS 19 maakte zijn debuut op donderdag 6 oktober 1955 tijdens de Autosalon van Parijs. Onder het statige, gewelfde plafond van het Grand Palais zorgde de onthulling van deze tot dan toe geheime auto voor zowel verbazing als bewondering.

De vooruitstrevende maar elegante lijnen zette direct een nieuwe standaard. Waar bezoekers en journalisten letterlijk gefascineerd waren, konden de concurrenten niet anders dan de genialiteit van deze nieuwkomer toejuichen.

Volgens de legende waren er aan het eind van die dag 12.000 DS 19’s verkocht en aan het eind van de Autosalon zouden er 80.000 bestellingen zijn geplaatst!

DE JAREN '50: HET JAAR VAN DE DS

Een dag na zijn onthulling op de Autosalon, startte op 7 oktober 1955 de productie van de DS in de fabriek aan de Quai de Javel in Parijs. De eerste auto’s die op de weg verschenen zagen er zo innovatief uit dat het er vaak massa’s mensen op af kwamen. De baanbrekende technische en esthetische oplossingen van de auto wekken eindeloze nieuwsgierigheid op. DS wil echter meer zijn dan alleen een kunstwerk onder auto’s, maar ook bekend staan om zijn geavanceerde technologie.

De opmerkelijke hydropneumatische ophanging zorgt bijvoorbeeld voor een ongekende wegligging en comfort. Een ander nieuw veiligheidskenmerk is het extreem krachtige hydraulisch ondersteunde remsysteem met schijfremmen aan de voorkant van de auto. Dit gaf de auto zo’n korte remweg dat zelfs ervaren bestuurders verward waren toen ze voor het eerst in de DS reden.

In de jaren ‘50 werden verschillende versies van de DS 19 gelanceerd. De eerste nieuwe versie was de ID 19, die in oktober 1956 werd geïntroduceerd. Twee jaar later, in 1958, werd dit opgevolgd door een stationwagen, gezinsauto, bedrijfswagen en de DS 19 Prestige. Datzelfde jaar sloeg DS 19 een nieuwe weg in en lanceerde acht verschillende lakkleuren. Een eerste styling upgrade kwam een jaar later, in 1959, toen de carrosserievorm werd verfijnd door het verlengen van de spoiler en het toevoegen van grote “asbak-stijl” ventilatieopeningen aan de spatborden.  Vanaf het begin heeft de DS 19 een internationale carrière. Zo werd de auto in 1956 geassembleerd in het Verenigd Koninkrijk en België en vanaf 1959 in Zuid-Afrika. Als symbool van de Franse elegantie en zijn vooruitstrevendheid wordt de auto geëxporteerd naar heel West-Europa, bijna alle landen van de Gemenebest en naar de Verenigde Staten. Vooral in de VS werd de auto al snel favoriet van een grote groep die-hard fans.

DS zonder wielen op de tentoonstelling van 1961
Richtingaanwijzers op de DS
Javel fabriek van Citroën

Een miljoen DS gebouwd!

Op 7 oktober 1969 werd in de fabriek van Javel de miljoenste DS geproduceerd, een gloednieuwe DS 21 Pallas Electronic Injection in een Metallic Sable kleur. De auto ging direct door naar de Autosalon in Parijs, waar een plek was gereserveerd voor de veiling. De auto is gewonnen door de 22-jarige Gilles Delègue, een tweedejaars student techniek aan de Ecole Centrale.
2014: Lancering van het merk DS Automobiles
Op 1 juni 2014 werd het merk DS Automobiles opgericht in Parijs. Het merk heeft als doel om de waarden van innovatie en differentiatie, die het geërfd heeft van de DS in 1955, verder uit te dragen om de Franse reiskunst te symboliseren. Nu, in 2025, biedt DS Automobiles een globaal en divers aanbod aan met de DS 3, DS 4, DS 7 en de N°8.  DS onderscheidt zich van anderen met hun charismatisch design, verfijnd interieur, geavanceerde technologie en eersteklas comfort. Samen met diverse op maat gemaakte diensten biedt het merk een unieke ervaring zowel voor, tijdens als na elke reis. De auto is dan ook ontworpen voor klanten die op zoek zijn naar iets anders, die de wereld willen rondreizen en die van elk moment willen genieten.

In 2015 maakte DS Automobiles zijn intrede in de Formule E. Sindsdien heeft het al talloze records gevestigd, waaronder twee dubbele team- en coureurstitels. DS Automobiles loopt voorop in elektrificatie en al hun auto’s hebben een elektrische variant. Het merk biedt elektrische aandrijvingen aan, maar ook hybride en plug-in hybride auto’s met tot 360 pk en vierwielaandrijving. In 2025 versnelt DS Automobiles de overgang naar volledig elektrisch met de N°8. Dit is een nieuwe elektrische auto met een actieradius tot 750 km.

Het merk DS is actief in 40 landen en beschikt over een exclusief distributienetwerk met bijna 450 DS-vestigingen over de hele wereld.

DS N°8 2025: Een uitnodiging voor elektrisch rijden

De DS N°8 is geïnspireerd op het DS AERO SPORT LOUNGE CONCEPT. Enkele kenmerken van de auto zijn de uitstekende kwaliteit, een grote actieradius en optimaal comfort. Dit maakt het de meest serene elektrische auto. De DS N°8 is een nieuw soort SUV Coupé,  dynamischer dan ooit en het eerste elektrische ontwerp van DS Automobiles.

De SUV Coupé heeft een vermogen tot 350 pk en is verkrijgbaar in twee- of vierwielaandrijving. Daarnaast heeft het een gecombineerde actieradius van 750 km (WLTP-cyclus) en 500 km op de snelweg, dankzij een uitmuntende Cx van 0,24. Hiermee herdefinieert de DS N°8 de normen van comfort en toont het de nieuwe Franse elektrische reiskunsten.