DS, een geschiedenis van 70 jaar
Gedurfd design en vooruitstrevende technologie
Dit iconische model symboliseert veel meer dan een auto
De vaders van DS
Het project VGD (Véhicule à Grande Diffusion, ofwel massaproductie voertuig) werd in 1938 gelanceerd door Pierre Boulanger, hoofd van Citroën, en werd in 1950 voortgezet door Pierre Bercot, zijn opvolger. Pas 17 jaar later werd het project gerealiseerd met de lancering van de DS 19 in oktober 1955.
Drie mannen in het bijzonder zijn betrokken bij het ontwerp en de ontwikkeling van deze eerste auto.
- De eerste is André Lefèbvre, een luchtvaartingenieur en een fervent voorstander van voorwielaandrijving, aerodynamica, lichtgewicht design en het centreren van massa.
- De tweede is Paul Magès, een autodidacte engineer die het hydraulische systeem creëerde. Hij is de uitvinder van de beroemde hydropneumatische ophanging, maar ook van de hydraulische stuur-, koppelings- en remsystemen van DS.
- Tot slot Flaminio Bertoni, een getalenteerde stylist, beeldhouwer en schilder. Samen met zijn team van ontwerpers voorziet hij de DS van de revolutionaire en elegante lijnen.
HET DEBUT VAN DS TIJDENS DE AUTOSALON VAN PARIJS IN 1955
De DS 19 maakte zijn debuut op donderdag 6 oktober 1955 tijdens de Autosalon van Parijs. Onder het statige, gewelfde plafond van het Grand Palais zorgde de onthulling van deze tot dan toe geheime auto voor zowel verbazing als bewondering.
De vooruitstrevende maar elegante lijnen zette direct een nieuwe standaard. Waar bezoekers en journalisten letterlijk gefascineerd waren, konden de concurrenten niet anders dan de genialiteit van deze nieuwkomer toejuichen.
Volgens de legende waren er aan het eind van die dag 12.000 DS 19’s verkocht en aan het eind van de Autosalon zouden er 80.000 bestellingen zijn geplaatst!
DE JAREN '50: HET JAAR VAN DE DS
De opmerkelijke hydropneumatische ophanging zorgt bijvoorbeeld voor een ongekende wegligging en comfort. Een ander nieuw veiligheidskenmerk is het extreem krachtige hydraulisch ondersteunde remsysteem met schijfremmen aan de voorkant van de auto. Dit gaf de auto zo’n korte remweg dat zelfs ervaren bestuurders verward waren toen ze voor het eerst in de DS reden.
In de jaren ‘50 werden verschillende versies van de DS 19 gelanceerd. De eerste nieuwe versie was de ID 19, die in oktober 1956 werd geïntroduceerd. Twee jaar later, in 1958, werd dit opgevolgd door een stationwagen, gezinsauto, bedrijfswagen en de DS 19 Prestige. Datzelfde jaar sloeg DS 19 een nieuwe weg in en lanceerde acht verschillende lakkleuren. Een eerste styling upgrade kwam een jaar later, in 1959, toen de carrosserievorm werd verfijnd door het verlengen van de spoiler en het toevoegen van grote “asbak-stijl” ventilatieopeningen aan de spatborden. Vanaf het begin heeft de DS 19 een internationale carrière. Zo werd de auto in 1956 geassembleerd in het Verenigd Koninkrijk en België en vanaf 1959 in Zuid-Afrika. Als symbool van de Franse elegantie en zijn vooruitstrevendheid wordt de auto geëxporteerd naar heel West-Europa, bijna alle landen van de Gemenebest en naar de Verenigde Staten. Vooral in de VS werd de auto al snel favoriet van een grote groep die-hard fans.
Een miljoen DS gebouwd!
In 2015 maakte DS Automobiles zijn intrede in de Formule E. Sindsdien heeft het al talloze records gevestigd, waaronder twee dubbele team- en coureurstitels. DS Automobiles loopt voorop in elektrificatie en al hun auto’s hebben een elektrische variant. Het merk biedt elektrische aandrijvingen aan, maar ook hybride en plug-in hybride auto’s met tot 360 pk en vierwielaandrijving. In 2025 versnelt DS Automobiles de overgang naar volledig elektrisch met de N°8. Dit is een nieuwe elektrische auto met een actieradius tot 750 km.
Het merk DS is actief in 40 landen en beschikt over een exclusief distributienetwerk met bijna 450 DS-vestigingen over de hele wereld.
DS N°8 2025: Een uitnodiging voor elektrisch rijden
De SUV Coupé heeft een vermogen tot 350 pk en is verkrijgbaar in twee- of vierwielaandrijving. Daarnaast heeft het een gecombineerde actieradius van 750 km (WLTP-cyclus) en 500 km op de snelweg, dankzij een uitmuntende Cx van 0,24. Hiermee herdefinieert de DS N°8 de normen van comfort en toont het de nieuwe Franse elektrische reiskunsten.