DOORGAAN

DS Automobiles en PENSKE AUTOSPORT onthullen de DS E-TENSE FE23 Gen3

Parijs, 1 december 2022
Na het Gen2-tijdperk (2018-2022) - waarin records werden neergezet waar andere teams alleen maar van kunnen dromen (10 overwinningen, 15 pole positions, 28 podiumplaatsen) en zowel individuele als teamtitels werden behaald (2019 en 2020) - onthult het Franse topmerk van de Stellantis Group de DS E-TENSE FE23.

Deze nieuwe zwart-gouden single-seater is een 100% elektrische wagen van de derde generatie, die de waarden van DS Automobiles perfect belichaamt en vooral de enorme technologische sprong voorwaarts illustreert. Het is de snelste Formule E-wagen aller tijden (topsnelheid 280 km/u op een stadscircuit) die lichter (60 kg minder dan de Gen2) en vooral veel efficiënter rijdt dan zijn voorgangers: meer dan 40% van de tijdens een race gebruikte energie komt voort uit regeneratie tijdens het remmen.
In vergelijking met de Gen2-wagen is de nieuwe DS E-TENSE FE23 nog krachtiger (350 kW in plaats van 250 kW) en is hij uitgerust met vier regeneratieve wielen. De nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW toe aan de 350 kW achteraan, waardoor het regeneratievermogen van de Gen2 verdubbelt tot een totaal vermogen van 600 kW. Dankzij de nieuwe voorwielaandrijving is dit de allereerste single-seater zonder hydraulische achterremmen.

De DS E-TENSE FE23 - ontwikkeld door de teams van DS Performance (de raceafdeling van DS Automobiles) - wordt de belangrijkste troef van het DS PENSKE-team en zijn coureurs Stoffel Vandoorne, de regerend wereldkampioen, en Jean-Eric Vergne, de enige tweevoudig FE-kampioen. Gesterkt door de vernieuwde samenwerking met PENSKE AUTOSPORT wil DS Automobiles zijn overwinningsreeksen en titels voortzetten en nieuwe records breken in een volledig elektrisch kampioenschap, dat al jaar en dag als katalysator fungeert voor onderzoek en ontwikkeling.

Dankzij de innovatieve Gen3-wagen, 11 teams op de grid en een vernieuwd sportreglement bevat seizoen 9 van de Formule E alle ingrediënten om spannender dan ooit te worden. Raceafstanden worden nu bepaald door een aantal ronden in plaats van tijd en de teams kunnen hun "Aanvalmodus" snel opladen tijdens de pitstops.

Belangrijkste kenmerken van de DS E-TENSE FE23 Gen3

Prestaties en efficiëntie

Motorisatie ontwikkeld door DS Performance

  • Maximumvermogen: 350 kW (476 CH)
  • Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor stadscircuits)
  • Remmen: Nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW toe aan de 350 kW die achteraan wordt gegenereerd. Elektrisch remsysteem (brake-by-wire) op de vier wielen
  • Recuperatievermogen energie tijdens het remmen: 600 kW

40% van het energieverbruik tijdens een race is afkomstig van regeneratie tijdens het remmen

Duurzaamheid

Volgens de leverancier behoren de Gen3-batterijen tot de meest geavanceerde en duurzame die ooit zijn gebouwd. De Gen3-batterijen bestaan uit mineralen uit milieuvriendelijke bronnen, terwijl de batterijcellen aan het einde van hun levensduur gerecycleerd en opnieuw gebruikt worden.

Voor het eerst worden ook vlas en gerecycleerde koolstofvezel ingezet voor de bouw van de onderdelen van de racewagen. De koolstofvezel wordt gerecycleerd uit de Gen2 om de totale hoeveelheid nieuwe koolstofvezel te verminderen.

De CO²-voetafdruk van de Gen3 wordt vanaf de ontwerpfase gemeten om de genomen energiebesparende maatregelen en de totale milieu-impact nauwkeurig te kunnen documenteren. Alle onvermijdbare CO²-uitstoot zal worden gecompenseerd in het kader van de klimaatneutrale verbintenis van de Formule E.

Béatrice Foucher, CEO van DS Automobiles


"Innovatie ontstaat door de druk van concurrentie! Sinds de oprichting van DS Automobiles staat elektrificatie centraal in onze wereldwijde strategie. Als allereerste premiumfabrikant in de Formule E droegen we in termen van technologische vooruitgang en bekendheid al meer dan ons steentje bij. Vandaag beginnen we aan een nieuw hoofdstuk met een gerenommeerd team, uitzonderlijke coureurs en een duidelijk doel: titels blijven winnen en records blijven breken ter aanvulling op de lancering van onze nieuwe, uitsluitend elektrische modellen vanaf 2024."

Eugenio Franzetti, directeur van DS Performance

"Dit is een extreem spannend moment voor DS Performance. Na onze enorme successen met de Gen2-wagen, onthullen we vandaag de nieuwe DS E-TENSE FE23: een lichtere, snellere en krachtigere Formule E-wagen van de derde generatie. We snijden zo ook samen met PENSKE AUTOSPORT - een van de grootste namen in de hele autosport - een gloednieuw hoofdstuk aan. De komende seizoenen vertrouwen we onze nieuwe wagen toe aan twee geweldige coureurs, Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne. Deze waanzinnig snelle en uiterst betrouwbare kampioenen zullen de technologische capaciteiten van onze wagens en het merk DS zonder enige twijfel in de kijker zetten."

Jay Penske, eigenaar en Team Principal van DS PENSKE


"Dit seizoen is van groot belang voor het team: een nieuwe generatie racewagens, een nieuwe motorisatie en een historische samenwerking met een fabrikant die we al jaren bewonderen. Seizoen 9 kan niet snel genoeg van start gaan! Het geloof in onze kwaliteiten is groot, met Stoffel en JEV als sterkste en meest ervaren piloten in de reeks. Ik verheug me op uitstekende resultaten dit seizoen en de start van een mooie reis met DS en Stellantis, met Mexico City in januari 2023 als eerste bestemming."


 

Stoffel Vandoorne, regerend wereldkampioen in de Formule E


"Ik ben enorm enthousiast over de nieuwe bestickering en sta te popelen om me met deze wagen te tonen aan de wereld. We hebben een spannend racejaar in het vooruitzicht en ik verheug me er al op om de andere teams vanaf de openingsrace in Mexico onder druk te kunnen zetten!"

Jean-Éric Vergne, Formule E-kampioen 2018 en 2019


"Ik ben erg trots deel uit te mogen maken van deze line-up en ben enorm fan van het design! De vloeiende, snelle en competitieve uitstraling van de wagen representeert onze teamfilosofie erg goed! We delen allemaal dezelfde passie voor onze sport en wanneer passie, efficiëntie én hard werken hand in hand gaan, kan succes nooit uitblijven. Ik kijk er reikhalzend naar uit om onze nieuwe DS E-TENSE FE23 naar nieuwe hoogten te mogen brengen."