Onthulling van het M.I. 21 manifest

Met M.I. 21 toont DS haar interieurs van de toekomst

Parijs, 7 juni 2023

DS DESIGN STUDIO onthult met M.I. 21 een studie die de visie van het merk op het interieur van de toekomst illustreert.
Dit document, strikt voor intern gebruik, geeft concreet vorm aan de gezamenlijke visie van de design- en productteams als het gaat om nieuwe concepten, originele silhouetten, technologische ontwikkelingen, HMI (Human-Machine Interfaces), CMF (Colors, Materials & Finishes), als ook nieuwe inzichten op het gebied van ergonomie.

Het manifest is een belangrijk communicatiemiddel binnen het merk, voor onze engineers, maar ook voor het topmanagement. Bovendien is het enorm belangrijk voor de creativiteit van het DS-designteam. In tegenstelling tot een conceptcar, omvat het manifest namelijk ook bepaalde reglementaire, industriële en financiële beperkingen om gegarandeerd snel tot productie over te kunnen gaan.

Met het M.I. 21 manifest deelt DS voor het eerst, ter gelegenheid van Révélations, haar visie met het grote publiek. De internationale tweejaarlijkse tentoonstelling van vakmanschap en creatie wordt van 7 tot 11 juni 2023 in het Grand Palais Ephémère in Parijs gehouden.

« We zijn sinds 2018 aanwezig op Révélations, het evenement gewijd aan know-how, verfijnde ambachten en het vakmanschap van ambachtslieden. Het is voor ons de ideale gelegenheid om in gesprek te gaan met een publiek dat gevoelig is voor avant-garde, mooie materialen, stijl, vakkennis en design. We zijn bovendien enorm benieuwd naar hun indrukken, gevoelens en feedback te horen. Dit evenement zien wij daarom als één groot expertpanel. Onze deelname aan Révélations stelt ons daarnaast in de gelegenheid om onze oproep creaties te delen voor DS x MÉTIERS D’ART nogmaals onder de aandacht te brengen, zodat we ons nog verder kunnen profileren. »

 

Thierry Metroz, Directeur Styling DS Automobiles

Onder leiding van hoofd interieurdesign Thomas Bouveret en hoofd CMF Design Vincent Lobry en hun teams is het M.I. 21-manifest een herinterpretatie van het interieur van de toekomst. In de studie wordt vooral gekeken naar:

 

Licht

Licht draagt bij aan het welzijn in het interieur. Of het nou direct of indirect binnenvalt, het geeft de gebruikte materialen een nieuwe dimensie en speelt daardoor een belangrijke rol in de zintuiglijke ervaring aan boord. Licht past zich continu aan en brengt u in verbinding met de omgeving. De ringen in de deuren vormen cirkels van licht en leggen extra nadruk op de gebruikte materialen.

 

Inhoud

Een duidelijke trendbreuk: architectuur speelt een belangrijke rol in het interieurdesign. Door het dashboard te laten zweven en naar voren te verplaatsen, voelt het interieur ruimtelijker. Het nieuwe vloerontwerp is daarnaast vrij van obstakels: zo zijn er geen centrale tunnel of middenconsole meer. Verder zijn de glasoppervlakken vergroot voor meer ruimte, vrijheid en rust aan boord. De inrichting van de opbergruimten is geïnspireerd door meubelmakers. Het resultaat is een subtiel samenspel tussen hoogwaardige materialen, zintuiglijke ervaringen en een vernieuwde indeling van de ruimten in het interieur. Al deze elementen samen zorgen voor nieuwe ervaringen op het gebied van welbevinden.

Geluid

Laat uw geest even ontsnappen. Goed geluid draagt bij aan de esthetiek en de akoestische kwaliteiten van de interieurs van DS Automobiles. De geluidservaring maakt integraal deel uit van de reiservaring en versterkt daarnaast de beleving. Met die insteek is het geluidssysteem volledig opnieuw vormgegeven en komt er een eind aan de wildgroei van hifi-componenten. Zo worden bovendien ruimte en gewicht bespaard. De visueel aantrekkelijke vormgeving van het audiosysteem biedt daarnaast meer overzicht en is meer in harmonie met de rest van het interieur. Omdat het geluidssysteem is gegroepeerd in een centraal element, wordt het door de plaatsing en de bijbehorende verlichting een gedistingeerd onderdeel van het interieur.

Immersie

De relatie tussen mens en machine is opnieuw vormgegeven. In 2023 werd de DS AERO SPORT LOUNGE gepresenteerd en zetten we al de eerste stappen naar interieurs met minder opdringerige, meer magische interfaces. Alle informatie werd geprojecteerd op katoensatijn. Het wegnemen van de displays had als doel mentale overbelasting en de overvloed van informatie te verminderen. De trend om steeds meer en grotere schermen te implementeren in het interieurdesign speelt bij alle autofabrikanten, maar zijn de schermen uitgeschakeld, dan hebben ze geen enkele esthetische waarde. Het idee was om technologie te bedenken die de belangrijkste informatie levert, zonder in te leveren op kwaliteit en de zintuiglijke ervaring. Met het M.I. 21-manifest testen we een innovatieve oplossing die door middel van projectie informatie toont op een paneel dat ondoorzichtig gemaakt kan worden. In de transparante modus worden onderliggende materialen onthuld. De enige concessie die is gedaan ten behoeve van schermen, in in de deuren te bespeuren. Hier vindt men een systeem van achteruitkijkcamera's dat wordt bediend met stemcommando's of via een afstandsbediening in de centrale armsteun.

 

De artistieke dimensie

Een van de doelstellingen van M.I. 21 is om een stap verder te gaan als het gaat om gepersonaliseerde oplossingen, aangevuld met artistieke designelementen. Iedereen kan het naar eigen smaak vormgeven. Artistieke expressie is een verheffende ervaring. Door de afwezigheid van luidsprekers in de deuren, ontstaat er meer ruimte. Deze ruimte is opnieuw ingedeeld en biedt ons de mogelijkheid om ons vakmanschap te tonen. Een wijze van artistieke expressie die nog nooit eerder is gezien. De cirkels staan voor perfecte geometrie en gemoedsrust en benadrukken het onderscheidende interieur met een sterke signatuur en grafische vormgeving.