SM TRIBUTE: TIEN JAAR ELEGANTIE & FRANS VAKMANSCHAP
De designstudie is onthuld tijdens Chantilly Arts & Elegance 2024
Een ander element waarmee de SM indruk maakt, is het luxueuze en zorgvuldig uitgewerkte interieur. Hoogwaardige materialen, verfijnde constructies en zorgvuldige ergonomie creëren zorgen voor een elegante en comfortabel sfeer in het interieur Het dashboard, dat opvalt dankzij de ronde instrumenten en het stuur, is zowel functioneel als esthetisch. De SM is zeer rijk uitgerust voor die tijd, onder andere met airconditioning en stuurbekrachtiging. Naast zijn dynamische karakter is de SM vanaf het eerste momenten een auto die zijn inzittenden eersteklas comfort biedt."
Deze lichtheid, die dynamiek en efficiëntie uitstraalt, wordt weerspiegeld in het slanke maar gespierde silhouet van de SM TRIBUTE. Een directe relatie die sterk wordt gekenmerkt door de iconische voorzijde en een profiel gedomineerd door de lange motorkap...
De uitgebreide two-tone look is uitgewerkt rondom een herinterpratie van de kleur 'Gold Leaf', die in 1971 in de brochure stond. Deze basis hebben we bewerkt met een satin lak met een handgemaakt patina in combinatie met een speciale kleur zwart.
« We hebben bovendien een paar moderne symbolen van ons werk aan het model toegevoeg »
Frédéric Soubirou
« We bouwden een brug tussen twee verschillende tijdperken: de jaren 1930, toen de prestigieuze Franse automerken two-tone carrosserieën toonden tijdens concours d'elegance, de iconische SM uit de jaren 1970 en onze huidige ontwerpen met bijzondere afwerkingen zoals de uitgebreide two-tone lak, zoals die al eerder te zien was op het DS AERO SPORT LOUNGE-concept. Deze afwerking is een onderscheidend kenmerken geworden voor de ontwerpen van DS Automobiless »
Vincent Lobry, Head of Colour, Materials and Finishes (CMF) bij DS Automobiles.
Terwijl de iconische proporties van de SM behouden blijven dankzij de lengte van 4,94 m (+3 cm) en een hoogte van 1,34 m (+2cm), krijgt de SM TRIBUTE een aanwezig en gespierd voorkomen dankzij de breedte van 1,98 m (+14 cm). Om de efficiëntie te verhogen is de bodemvrijheid verlaagd naar 12 centimeter (-3,5 cm). De SM TRIBUTE draagt grote velgen met een diameter van 22 inch die deels verborgen zijn dankzij de aerodynamische inzetstukken.
Het interieur is licht dankzij het gebruik van ivoorkleurig leder en Alcantara®. De grote vitrine aan de voorzijde van het dashboard is de ideale ruimte voor een haast oneindige reeks afwerkmogelijkheden en materialen. Ook in de stoelen is de iconische SM te herkennen, dankzij de horizontaal geplaatste kussens.
« We hebben deze benadering gekozen door verschillende resultaten uit onze designstudie over te nemen. Het display werkt door middel van projectie, zonder scherm. De omgeving is bovendien meeslepender en tegelijkertijd minder beperkend voor zowel de bestuurder als inzittenden. »
« Het leder in de deurpanelen zijn met laser voorzien van patronen geïnspireerd door de decoratieve kunsten. Deze trend ontstond in dezelfde periode als het concours d'elegance. De parelrand is een subtiele verwijzing naar onze huidige modellen », voegt Vincent Lobry, DS Automobiles Head of CMF Design, toe.
« Dit is niet alleen een moderne projectie van de SM,” vult Thierry Metroz tot slot aan. « Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS heeft zich gecommitteerd aan een ambitieus project. In het design hebben we de geest en details van het originele ontwerp ten allen tijde gerespecteerd. We hebben als het ware een moderne transcriptie en herinterpretatie van de SM ontworpen. Het is echter niet onze gewoonte om dit project los te koppelen van ons normale werk, waardoor we veel details hebben overgenomen uit de huidige modellen van DS en van onze toekomstige projecten. »
Tijdens de afgelopen editie van het evenement won DS E-TENSE PERFORMANCE de Innovatieprijs en DS Automobiles wist eerder al prijzen te winnen met haar modellen, zoals het Concours d'État met de SM MYLORD (twee trofeeën) en de DS 19 LA CROISETTE (één trofee).
Dit jaar wordt de SM TRIBUTE vergezeld door een breed scala aan SM's. Deze zijn te bekijken in het verzamelaarsdorp. Hier kunnen bezoekers onder andere de vierdeurs SM OPERA, een SM MYLORD cabriolet, de SM die deelnam aan de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1974, een SM PROTO die al te zien was op de 2023 Rétromobile en andere SM's in verschillende kleuren van de Euro SM Club bekijken of herontdekken, dankzij l'Aventure DS. Naast de introductie van de SM TRIBUTE in Chantilly kunt u een blik achter de schermen nemen bij het ontwerpteam van DS DESIGN STUDIO PARIS via de website DSDESIGNSTUDIO.PARIS.