DS en milieu

Onze inzet voor duurzame mobiliteit

Onze inzet voor een duurzame ontwikkeling van mobiliteit heeft tot doel de uitstoot van broeikasgassen te beperken, natuurlijke hulpbronnen te beschermen en ervoor te zorgen dat mensen op een meer milieuvriendelijke manier omgaan met mobiliteit.

TECHNOLOGIEËN

Door innovatie onze CO2-footprint beperken

E-TENSE: de elektrische en hybride-aandrijving volgens DS

E-Tense is ontwikkeld voor de wereld van morgen en staat voor:

 

- Ultiem rijplezier

- Maximale efficiency dankzij de terugwinning van energie

- Een gegarandeerde mobiliteit, met welke regelgeving u ook te maken krijgt

 

Ontdek de 100% elektrische DS 3 CROSSBACK E-TENSE en de plug-in hybride DS 7 CROSSBACK E-TENSE, DS 9 E-TENSE en de nieuwe DS 4 E-TENSE.

PureTech

De PureTech-benzinemotoren van DS hebben ondanks hun dynamische prestaties een laag brandstofverbruik. Door het formaat en gewicht van onze motoren te beperken en innovatieve materialen met een lage wrijvingsweerstand toe te passen zijn onze ingenieurs erin geslaagd het brandstofverbruik drastisch te beperken.

BlueHDi

Het BlueHDi-label wordt gebruikt voor onze dieselmotoren die zijn voorzien van een emissieregelsysteem van de nieuwste generatie. Onze viercilinder BlueHDi-dieselmotor is leverbaar met een vermogensvariant: 130 pk automatic.

VERBRUIK Het brandstofverbruik van DS auto's

Stellantis Group en Bureau Veritas, een internationaal erkende onafhankelijke organisatie, hebben de wijze waarop het werkelijke brandstofverbruik van auto's van het merk DS wordt gemeten geratificeerd.

Stellantis Group wil zijn klanten beter informeren door de resultaten van het onder praktijkomstandigheden gemeten brandstofverbruik van de verschillende DS-modellen openbaar te maken.

Verbruik onder praktijkomstandigheden van auto's van het merk DS

Deze resultaten zijn verkregen door middel van het testprotocol dat is overeengekomen met de ONG Transport & Environment (1) en de federatie France Nature Environnement (2) en is goedgekeurd door Bureau Veritas (3). Dit betrouwbare en te reproduceren protocol meet het brandstofverbruik in omstandigheden die representatief zijn voor de gebruiksomstandigheden bij DS-klanten.

 

Het protocol, dat is geïnspireerd door het Europese project RDE "Real Driving Emissions", meet het brandstofverbruik met een in de auto geïnstalleerd draagbaar testapparaat (PEMS). Bureau Veritas, een internationaal erkende onafhankelijke organisatie, staat garant voor het protocol en de uitvoering ervan onder de voorgeschreven omstandigheden en staat ervoor in dat de resultaten op een eerlijke manier zijn verkregen en volledig zijn.

 

De metingen zijn verricht op voor het verkeer geopende openbare wegen (25 km in de bebouwde kom, 39 km op buitenwegen en 31 km op de autosnelweg) onder realistische rijomstandigheden (ingeschakelde airconditioning, bagage en passagiers in de auto, hellingen enz.).

Deze resultaten zijn verkregen door middel van een testprotocol dat is goedgekeurd door Bureau Veritas¹. Dit betrouwbare en te reproduceren protocol meet het brandstofverbruik in omstandigheden die representatief zijn voor de gebruiksomstandigheden bij DS-klanten.

Duurzame ontwikkeling, al vanaf het ontwerp

Als antwoord op de milieu-uitdagingen van deze tijd verplichten wij ons het milieu gedurende het gehele productieproces zo min mogelijk te belasten. DS gebruikt waar mogelijk bij voorkeur gerecyclede producten. Ons team van recyclingspecialisten stelt alles in het werk om u materialen van een maximale kwaliteit te bieden die bestand zijn tegen de zwaarste thermische en mechanische belastingen, zodat u optimaal van uw DS kunt genieten.


Productverantwoordelijkheid


Ontwerp
- Levenscyclus-assessments
- Selectie van milieuvriendelijke materialen


Productie
- Gebruik van gerecyclede materialen

 

Gebruik
- Beheer en verwerking van afvalstoffen bij de dealer
- Vervangingsonderdelen


Inname
- Inname van de auto
- Verwijderen van schadelijke stoffen en demontage van onderdelen
- Europese richtlijn ELV

Productverantwoordelijkheid

Gebruik en beheer van gerecycled materiaal

Al vanaf de oprichting van het merk past DS Automobiles gerecyclede materialen toe en het gebruik ervan neemt alsmaar toe. Het merk blijft, net als de gehele Stellantis Group, zich inspannen om de belofte na te komen om auto's te bouwen waarvan minimaal 30% van het materiaal gerecycled of van biologische oorsprong is.

Gebruik en beheer van gerecycled materiaal

Ons netwerk voor de inname van auto's

Recycling van uw DS aan het einde van de levensduur

DS Automobiles verplicht zich, conform de Europese richtlijn betreffende autowrakken, de productie van afval tijdens het productieproces van de auto te beperken en de auto aan het einde van zijn levensduur in te nemen. Om ervoor te zorgen dat uw oude auto zo milieuvriendelijk mogelijk wordt gerecycled, hebben we onafhankelijke experts ingeschakeld.

 

De gratis inname van uw DS aan het einde van zijn levensduur is mogelijk als:

 

- De auto in Europa is geregistreerd

- De belangrijkste onderdelen van de auto aanwezig zijn

- De auto geen andere afvalstoffen dan die van de auto zelf bevat

- De originele autopapieren samen met de auto worden ingeleverd


Bij de overdracht van uw oude auto ontvangt u van het door DS erkende autodemontagebedrijf het vrijwaringsbewijs. U kunt uw auto met een gerust hart achterlaten, wetende dat hij op een milieuvriendelijke manier zal worden gedemonteerd.

Batterij

Het gebruik van uw elektrische batterij

8 jaar of 160.000 km garantie

De tractiebatterijen van de E-TENSE-modellen (100% elektrisch en plug-in hybrides) hebben een garantie van 8 jaar of 160.000 km (70% van de gegarandeerde initiële capaciteit).

 

De accu's hebben geen specifiek onderhoud nodig: het onderhoudsplan voorziet erin om de laadcapaciteit van de accu (SoH) [DF1] te toetsen aan de initiële laadcapaciteit.

In het geval van een storing vindt een batterijrenovatieproces plaats in het Stellantis Expertisecentrum in Rüsselsheim, Duitsland, om een ​​maximale levensduur te garanderen. Die worden dan hergebruikt als standaard wisselstukken.

 

Naast de levensduur van de auto, wordt de inzameling en recycling van batterijen sinds 2010 uitgevoerd in samenwerking met onze gespecialiseerde partners. Vandaag overtreft het recyclingpercentage van DS Automobiles-batterijen de wettelijke verwachting (vastgesteld op 50 %) met een hoger percentage dan 70% voor Li-Ion-batterijen. De kosten van recycling worden financieel gedragen door het merk.

 

Ook kunnen de gebruikte batterijen een tweede leven krijgen door hun gebruik in stationaire energieopslagsystemen voor woningen en elektriciteitsnetten.

HERGEBRUIK De innamecyclus van uw DS

1. Overdracht

Wij vragen de laatste eigenaar van de te slopen auto deze naar een erkend autodemontagebedrijf te brengen. Nadat de auto is geverifieerd, zal dit bedrijf het vrijwaringsbewijs afgeven.

 

2. Verwijderen van schadelijke stoffen en demonteren van onderdelen

Allereerst wordt de accu verwijderd en worden de airbags geneutraliseerd. Het partnerbedrijf van DS tapt vervolgens de resterende brandstof en andere vloeistoffen van de auto af: motorolie, versnellingsbakolie, remvloeistof, koelvloeistof en koudemiddel van de airconditioning.

 

3. Demontage

De volgende stap bestaat uit het demonteren van onderdelen en componenten die als gebruikte onderdelen kunnen worden verkocht of die gereviseerd kunnen worden. Als het economisch gezien rendabel is, worden materialen als kunststof en glas verwijderd om te worden gerecycled.

 

4. Opslag

Voor het milieu schadelijke materialen worden verzameld en vervolgens verzonden naar gespecialiseerde verwerkingsbedrijven om te worden gerecycled of vernietigd.

 

5. Shredder

De tijdens de vorige stappen deels kaal gemaakte auto gaat door de shredder die de auto in kleine stukjes snijdt en de verschillende delen sorteert om ze te recyclen of te hergebruiken.

 

6. Na de versnippering

De door de shredder gesorteerde delen worden via verschillende technieken (magneten, wervelstromen, flotatie) behandeld om materiaaldeeltjes te verkrijgen die hergebruikt kunnen worden.

 

7. Recycling, hergebruik en stort

Het versnipperde materiaal kan worden gerecycled, bijvoorbeeld in de cementindustrie. Via deze productieketen kan 95% van de auto worden hergebruikt, zodat slechts een zeer klein deel als afval moet worden gestort.

 

Triman

Sinds 2015 wordt in Frankrijk, conform een wettelijke verplichting, een logo aangebracht op recyclebare producten waarvoor een specifiek afvalscheidingsadvies geldt: de Triman.
Het doel is dat de consument gemakkelijk kan zien dat het product of de verpakking niet in de vuilnisbak moet worden gegooid, maar gescheiden moet worden ingezameld of voor recycling naar een inzamelpunt moet worden gebracht.
Het logo van een persoon die afval scheidt staat symbool voor dit duurzame gedrag.
Het logo kan zijn aangebracht op het product of op de verpakking, of kan worden weergegeven op de website van het product.
Bepaalde producten van DS moeten gescheiden worden ingezameld: banden, kartonnen en papieren verpakkingen en op papier afgedrukte documenten.
Elektrische en elektronische apparaten, batterijen en accu's, en chemische producten krijgen dit logo niet. Ze zijn al te herkennen aan het logo met de doorgekruiste vuilcontainer.

Verantwoord rijden

Het nieuwe rijden van de milieubewuste automobilist

Verlaag uw snelheid
Controleer de bandenspanning

VERLAAG UW SNELHEID
-10 km/h = tot wel 2 liter brandstof per 100 km minder


BEPERK DE BELADING
100 kg meer in de bagageruimte = een 5% hoger brandstofverbruik

CONTROLEER DE BANDENSPANNING
Een 0,5 bar te lage spanning = een 2,4% hoger verbruik


LAAT UW AUTO GOED ONDERHOUDEN
Olie verversen, luchtfilter, enz. = een tot wel 25% lager brandstofverbruik

Disclaimer

1 Wereldwijd opererend certificeringsbedrijf dat inspecties uitvoert, keurmerken toekent en laboratoriumtests uitvoert
2 Franse federatie van natuur- en milieubeschermingsorganisaties
3 Wereldwijd opererend certificeringsbedrijf dat inspecties uitvoert, keurmerken toekent en laboratoriumtests uitvoert